Sara Josefine

Bokanmeldelse - The Host

• 30.03.2014, 20:56

Søndager er jo en typisk chilledag hvor enn bare tar livet helt med ro. Da liker jeg å synke ned i soffakroken med en god bok, derfor tenkte jeg å komme med en bokanbefaling, nemlig The Host:

Første gang jeg skulle lese The Host la jeg den i fra meg etter tretti sider. Litt fordi jeg leste den på engelsk og det var en del ord jeg syns var vanskelig å forstå, men også fordi det tok sin tid før jeg greide å sette et bilde på hvor man var og hvilken situasjon man befant seg i. Jeg begynte ikke å lese på den igjen før et år senere. Jeg elsker twilight-serien og måtte jo bare lese Stephenie Meyer sin siste bok. Når jeg kom forbi de tretti sidene og var på god vei mot hundre var jeg oppslukt. Boken er på sekshundre sider og den var lest ut på en uke. Siden jeg har dysleksi og en travel hverdag skal det godt gjøres. Jeg har lært at det er de bøkene som tar litt tid å sette seg inn i som er de beste. En bok hvor du må lære deg mange navn, "se" en ny verden og lære fremmede ord, er de bøkene som du virkelig lever deg inn i. For meg er det disse bøkene som er de best.

Boken begynner med at jorden har blitt infiltrert av en art fra en annen planet som tar over menneskene og deres kropp. De plaserer seg i hjernen til menneskene og mennesket blir da romvesenet sin vert(host). I boken følger vi livet til Melanie og Wanda som deler kropp. Etter at Wanda har blitt plassert i kroppen til Melanie har hun fått i oppdrag å se inn i hjernen til Melanie. Hun skal finne ut hvor resten av Melanies familie er slik at romvesene kan ta over noen av de siste menneskekroppene igjen på jorden. Melanie forsøker så godt hun kan å ikke tenke på de hun elsker, men greier ikke holde Wanda ute. Med en gang Wanda finner ut noe nytt om hvor familien til Melanie gir hun beskjed til hennes overordnede. Men det er ikke uten kvaler Wanda dykker dypere inn i tanke til Melanie. Hun får vite hvor de er og hvor de befinner seg, men hun kan ikke stenge ut de sterke følelsene Melanie har for mannen hun elsker Jared. Hun kan se kjærligheten mellom dem i drømmene om natten og føle det intense båndet de deler. Hun bygger etter hvert en beskyttelsesfølelse ovenfor Jared sammen med Melanie. Hun greier ikke tanken på at han skal bli fanget å måtte bli en vert, så hun rømmer fra sin egen art ut i ørkenen for å finne han. Hun og Melanie drar for å finne familien hennes samtidig som de vet at det kan koste dem livet. Menneskene hater romvesene og dreper en hver de ser. Siden en vert får øyne som glinser av sølv og det er umulig å skjule. Vel vitende om dette oppsøker de Jared.

Jeg gråt da jeg leste denne boken. Den er fylt med så mye kjærlighet, og så mange forskjellige former for det. Kjærligheten for en bror, kjærligheten for en elsker, kjærligheten for en søster og kjærligheten for et annet vesen. En kjærlighet så stor at du er villig til å gjøre alt for å redde de du er glad i. Stephenie begynner boken med i dedikere den til sin mor og skriver slik: To my mother, Candy, who taught me that love is the best part of any story. Etter å ha lest boken forstår du hvorfor.

Ps. Om du ønsker å lese den på norsk heter den: Verten

Jeg håper du leser boken, og at du blir like forelsket som meg <3

Much love Sara Josefine ;*

Sara Josefine

Hei! Mitt navn er Sara Josefine, jeg er 21 år, 95´er. Jeg liker å lese, se på Grey´s Anatomy, har dysleksi, fasinerer meg for menneskelig adferd, er en kjærestefri håpløs romantiker, avhengig av sukker og hater å ta feil...også ja, så er jeg lam. For kontakt: sarajosefine.blogg@hotmail.com

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no